Heb je interesse in technologische ontwikkelingen ?
Wil je leren werken met Artificiële Intelligentie ?
Zou je graag je eigen robot maken en aansturen met je smartphone ?
Wil je weten hoe 3D - printers werken ?
Wil je weten hoe je klimaatmetingen kan doen ?
Wil je het fijne weten van computers en technologische toepassingen ?
Heb je je al afgevraagd hoe je apps voor een smartphone programmeert ?
Wil je zelf een app maken om het klimaat te meten ?
Wil je zelf je website maken ?
Wil je leren programmeren ?
Wil je weten wat internet of things is ?
Ben je creatief en vindingrijk ?
Dan ben je bij ons aan het juiste adres
02
VAKKEN
Alle computers, computerprogramma´s en robots werken met een 0 en een 1. Dit noemen we bits. Zij kunnen zo bits tegen een gigantische snelheid verwerken. Wij leggen jullie uit hoe deze computers en robots denken.
We geven jullie de kans om wetenschap en technologie te ontdekken en met mekaar te verbinden. Toestellen zoals smartphones zitten vol met technologie. We leggen je stap voor stap de werking uit.
We leren in dit vak hoe internet werkt en hoe er mee om te gaan. Computernetwerken in een gebouw of in de wereld hebben voor ons geen geheimen meer. Natuurlijk gaan we ook stap voor stap websites leren ontwikkelen.
Heb je zelf een lumineus idee. Wil je graag zelf iets programmeren of in elkaar steken. Geweldig. Dan werken we dat samen uit tijdens de lessen.
Wil je zelf iets ontwerpen. Dat kan. Ga dan aan de slag met onze 3D-printer en ontwerp je eigen robot in de klas.
03
PROJECTEN
Atheneum Willebroek opent Technolab:
leerlingen ontdekken wondere wereld van AI,
robots, VR en 3D-printers
Leerlingen van GO! atheneum Willebroek
die graag kennismaken met drones, AI,
robots, VR, 3D-printers en andere technologieën,
zijn sinds kort welkom in het
Technolab van hun school.
"In dit lab werken de leerlingen met de
nieuwste ontwikkelingen op technologisch gebied",
vertelt leerkracht Paul Creyelman.
“De vraag naar een Technolab kwam
van de leerlingen zelf,
zowel van de leerlingen van de
dubbele finaliteit als van de
doorstroomfinaliteit.
Tijdens de gewone lessen hadden
ze niet altijd genoeg tijd om
hun ideeën en projecten volledig uit te werken.”
Iedereen is welkom in het lab.
Zowel leerlingen die in hun richting
al met de apparatuur werken als anderen
die nieuwsgierig zijn. Het Technolab is
open tijdens de middagpauzes, springuren
en zelfs op woensdagnamiddagen.
3D-printers en AI-modules
Technologische ontwikkelingen volgen
elkaar snel op en de vraag naar
technisch geschoold personeel blijft groot.
“Daarom vinden we het belangrijk
dat onze leerlingen zo vroeg
mogelijk met technologie
in aanraking komen”, aldus Creyelman.
Het atheneum ondersteunt met materiaal,
waaronder een 3D-printer, soldeerstations,
computers met 3D-software,
Internet of Things-modules,
een robothand, een robotarm,
onderdelen voor het bouwen van een robotauto,
laptops, computers die gedemonteerd kunnen worden,
en kits met microcontrollers en sensoren.
De leerlingen kunnen hiermee hun eigen
robot bouwen onder begeleiding van een leerkracht.
Daarnaast kunnen leerlingen programmeren in Python
en kennismaken met AI-modules,
bijvoorbeeld voor gezichts- en objectherkenning,
en krijgen ze een basis mee in microcontrollers.
Het Technolab heeft onder leiding van
Creyelman al diverse projecten uitgevoerd,
waaronder een digitaal weerstation in de cloud,
CO2-metingen, een robotauto met AI en een
app die wateroverlast detecteert en automatisch wegpompt.
Hogeschool
Het Technolab bevordert ook samenwerking met hogescholen.
“Er zijn leerlingen van ons op stage in de Thomas
More Hogeschool in Sint-Katelijne-Waver
om een behuizing te 3D-printen voor ons digitaal weerstation”,
zegt Creyelman. “Dankzij onze contacten met hogescholen
blijven we steeds op de hoogte van de nieuwste
ontwikkelingen, zoals Artificiële Intelligentie,
Machine Learning, app-ontwikkeling, Virtual Reality,
Internet of Things en Industry 4.0 met slimme robots.
Deze technologieën passen we graag toe in ons Technolab.”
Binnenkort komen er ook workshops door
hogescholen en organisaties zoals Digitale Wolven,
waarin leerlingen leren omgaan met innovatieve technologie.
Link naar krantenartikel GVA
Link naar krantenartikel Het Nieuwsblad
Leerlingen van Atheneum Willebroek ontwikkelen robot met AI:
“Klaar voor uitdagingen van de toekomst”
Leerlingen van de 3de graad Industriële ICT (IICT)
aan het Atheneum Willebroek hebben samen met
hun leraar Paul Creyelman een unieke robot
ontworpen met artificiële intelligentie (AI).
Deze robot kan het gezicht van een bepaalde
persoon leren kennen en deze vervolgens volgen
door middel van gezichtsherkenning.
De ontwikkeling van deze robot is een primeur
voor het Atheneum Willebroek en kadert binnen
de focus van de school op innovatie en
toekomstgerichte technologieën.
De leerlingen kregen de kans om
de basisprincipes van AI te leren kennen
en deze kennis vervolgens toe te passen in een concreet project.
“We zijn enorm trots op de realisatie van onze leerlingen”,
zegt leerkracht Paul Creyelman.
“Deze robot is niet alleen een
technologische prestatie, maar
toont ook aan dat onze leerlingen klaar zijn
voor de uitdagingen van de toekomst.
AI zal in de komende jaren een steeds
belangrijkere rol spelen in onze samenleving,
en onze leerlingen worden op deze
manier voorbereid om hiermee om te gaan.”
De robot is de eerste stap in een reeks projecten
die het Atheneum Willebroek volgend jaar
wil realiseren rond nieuwe technologieën.
Deze projecten zullen worden toegepast
in de basisscholen van Willebroek
en de gemeente zelf.
Link naar krantenartikel HLN
Link naar krantenartikel Nieuwsblad
Leerlingen GO! Atheneum Willebroek programmeren app om
overstromingsgevaar tijdig te melden.
Enkele zesdejaars van de richting Elektriciteit-Elektronica
van GO! atheneum Willebroek werkten enkele innovatieve
ICT-projecten uit in verband met het klimaat.
De tools worden momenteel volop getest,
zodat iedereen ze binnenkort kan gebruiken.
De leerlingen van GO! atheneum Willebroek programmeerden
zelf een app die inwoners gratis kunnen installeren
op hun smartphone.
Met deze app kunnen ze de waterstand in de omgeving
van hun woonplaats opvolgen en krijgen ze een melding
indien er gevaar dreigt.
Via de app kan er ook automatisch een waterpomp
worden ingeschakeld.
Er gaat daardoor geen tijd verloren tussen het
moment van gevaar voor wateroverlast en het wegpompen van het water.
Ook ´s nachts kan men rustig slapen,
want de Internet of Things - module voert alles vanzelf uit.
“Men kan alles meevolgen op de app en via het
dashboard van de app”, zegt Paul Creyelman van
GO! atheneum Willebroek.
De leerlingen zijn blij dat ze met een app
als deze bijvoorbeeld de inwoners van
hun gemeente zouden kunnen helpen.
Maar de ambities van de leerlingen stopten hier niet.
Ze programmeerden ook een digitaal weerstation
voor de leerlingen van de scholen in Willebroek.
De leerlingen kunnen via een app op een smartphone
in realtime de metingen, van het digitaal weerstation
op hun speelplaats, meevolgen.
“Er wordt automatisch een weerbericht verzonden.
Dit weerbericht wordt gevormd door de metingen
van de ingebouwde sensoren die onder andere
de temperatuur, lichtinval, luchtdruk
en luchtvochtigheid meter”,
vertelt Creyelman.
De leerlingen worden daardoor meer bewust
van het klimaat en het belang ervan.
Link naar krantenartikel HLN
Link naar krantenartikel Nieuwsblad
Atheneum Willebroek plaatst eigen ‘Internet of Things’-antenne
Het GO! Atheneum in Willebroek plaatste een LoRa-antenne
op haar schooldomein, waar ‘Internet of Things’-apparaten
verbinding mee kunnen maken.
“We zijn mogelijk de eerste middelbare
school in België met zo’n antenne”,
zegt leerkracht elektronica en ICT Paul Creyelman.
“Het ‘Internet of Things’ of ‘het internet der dingen’
is de verzamelnaam van alle apparaten die
via een netwerk gegevens kunnen uitwisselen
met het internet.
Het kan gaan om slimme sensoren die
bijvoorbeeld temperatuur, CO2, vibratie,
geluidsoverlast, … waarnemen en
deze waarden doorsturen ter interpretatie”, legt Creyelman uit.
Energiezuinig breedbandnetwerk :
“Het geheel is met andere woorden een
community-based initiatief om een
energiezuinig breedbandnetwerk voor
draadloos geconnecteerde apparaten
op te zetten. Het gaat hierbij om
slimme toestelletjes die weinig data
verzenden of ontvangen.
Een van de netwerken van het
‘Internet of Things’ is het LoRAWan-netwerk,
en om hiermee te kunnen
experimenteren plaatsen wij onze eigen antenne.”
Wetenschappers van morgen
“Deze antenne maakt het voor onze
leerlingen van de richtingen STEM en
elektriciteit-elektronica mogelijk om
zelf sensoren of andere apparaten te
ontwerpen en te testen in de
ruime omgeving van de school.
Deze studenten zijn de wetenschappers en
IT’ers van morgen, we willen hen daarom zo snel mogelijk laten kennismaken met deze nieuwe technologie.”
Link naar krantenartikel HLN
Link naar krantenartikel Nieuwsblad
04
Wat we reeds hebben gemaakt
Voorwoord door STEM - ambassadeur Frank De Winne
STEM ook af op de toekomst net als Frank De Winne
en vervoeg onze PROJECTEN IN TECHNOLOGIE en WETENSCHAPPEN
IDEEËN
PROJECTEN
SUCCESSEN
05
Reacties van oud-studenten